Με τι θα μοιάζει ο τομέας οίνου το 2030? | Cretan Food News
Κυριακή, 21 Απριλίου 2019

Με τι θα μοιάζει ο τομέας οίνου το 2030?

Με τι θα μοιάζει ο τομέας οίνου το 2030?

Πηγή:www.keosoe.gr

Ενθαρρύνοντας τη βιομηχανία οίνου να «προβλέψει το μέλλον» με συντονισμένο τρόπο για να διατηρήσει τη «ισχυρή θέση της σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον», μια λευκή βίβλος που συνέταξε η γαλλική εταιρεία συμβούλων Kéa & Partners περιγράφει τα πεδία που θα επηρεάσουν τον τομέα οίνου στο μέλλον για να συμβάλει στον προβληματισμό του, ποια θα είναι τα καθοριστικά σημεία για το αύριο του κρασιού.

Μάλλον προβλέψιμες εξελίξεις
Με τα συμπεράσματα των συνεντεύξεων που πραγματοποιήθηκαν μεταξύ Μαΐου και Οκτωβρίου 2018 σε είκοσι επαγγελματίες του κλάδου οίνου της Γαλλίας, δημιουργήθηκε μια Λευκή Βίβλος που προορίζεται να είναι τόσο μια επισκόπηση όσο και μια προοπτική μελέτη για την εξέλιξη του οινικού κλάδου με ορίζοντα το 2030. «Παρά την κερδοφορία του και τις εξαγωγικές επιδόσεις του, ο αμπελοοινικός τομέας φάνηκε ότι έχει μελετηθεί λίγο από την άποψη της συνολικής στρατηγικής σε παγκόσμιο επίπεδο, σε σχέση με τομείς όπως το γάλα, για παράδειγμα, αν και λιγότερο κερδοφόρες», δήλωσε η Κριστίν Durroux, συνεργαζόμενη με την Kéa & Partners. Με βάση τις συνεντεύξεις, προσδιορίστηκαν οι τάσεις οι οποίες θεωρούνται δομικές για το μέλλον, ενώ διατυπώνονται και συστάσεις για καθεμιά από αυτές. Από αυτές τις τάσεις, δύο αφορούν το περιβάλλον, πέντε τις επιχειρηματικές πτυχές και η τελευταία για την θέση του κρασιού στην κοινωνία και τον αντίκτυπο των πολιτικών για την υγεία. Εμπορικά, ο κατάλογος της Βίβλου δεν αποτελεί έκπληξη. Η συνεχής άνοδος της Κίνας, εν μέρει χάρη σε νέους καταναλωτές της, «η οποία θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει το 70% της παγκόσμιας ανάπτυξης σε 5 χρόνια» αποτελεί μια ακόμα αγορά οίνου που θα μπορούσε να εκτρέψει πολλές οινοπαραγωγές χώρες έως το 2030 όσον αφορά τις ανάγκες συνένωσης οινοποιείων και των δικτύων διανομής και την εξέλιξη των ψηφιακών πωλήσεων και των πωλήσεων στο διαδίκτυο.
 
Μια γνωστή κατάσταση
Μια άλλη εμπορική τάση καταδεικνύει την απειλή για τις μεγάλες οινοπαραγωγές χώρες της Ευρώπης και ιδιαίτερα την Γαλλία όσον αφορά την παραγωγή από την Ασία, την Λατινική Αμερική και την Αφρική. Γνωρίζοντας ότι χώρες όπως η Χιλή και η Νότια Αφρική «παρουσιάζουν ισχυρή ανάπτυξη και πάλι» - οι παράγοντες του τομέα αμφισβητούν τη σημερινή θέση ειδικά της Γαλλίας στο χάρτη των χωρών παραγωγών του αύριο, καθώς επικαλούνται και τον κίνδυνο που συνεπάγεται η προσφορά από τον Νέο Κόσμο. Η αξιοσημείωτη απουσία της Ισπανίας μεταξύ των απειλών για τη Γαλλία είναι εκπληκτική. Ειδικά επειδή, αν υπάρχει μία από τις σημαντικότερες χώρες παραγωγής στον κόσμο που αυξάνει την παραγωγή της σε τακτική βάση, είναι η Ισπανία.
Οι παραγωγές χώρες οίνου θα πρέπει να οργανωθούν σε μια διάταξη μάχης σε παγκόσμιο επίπεδο για τη μεσαία κατηγορία, που σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνουν ευρείες συνεργασίες και σε επίπεδο επιχειρήσεων, αλλά και σε επίπεδο δομών.
 
100% των προϊόντων χωρίς φυτοφάρμακα το 2030;
Από την άλλη πλευρά, στο περιβάλλον, η Λευκή Βίβλος έχει το πλεονέκτημα να προωθήσει λίγο περισσότερο τη συζήτηση, με στόχο δύο σημαντικά ζητήματα: τα φυτοφάρμακα και την αλλαγή του κλίματος. Στο πρώτο σημείο, θέτει το ζήτημα του επιχειρήματος γύρω από τα βιολογικά κρασιά. Δεδομένης της τρέχουσας απογοήτευσης που εξέφρασε ένα ολόκληρο τμήμα των επαγγελματιών απέναντί τους και του πραγματικού κινδύνου αντίδρασης από τους καταναλωτές, πρέπει να συζητηθεί και να προβλεφθεί πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί μια πιθανή κρίση. "Αυτή η ισχυρή ανάπτυξη οργανικών και ευρύτερα προϊόντων χωρίς φυτοφάρμακα δημιουργεί πολλές προκλήσεις στους παραγωγούς και θα μπορούσε να αλλάξει βαθιά το ανταγωνιστικό παιχνίδι", αναφέρει η Λευκή Βίβλος. Και προσθέτει: "Πράγματι, τα προϊόντα αυτά δεν απαντούν φυσικά στις εγγυήσεις που απαιτούν οι καταναλωτές: δηλαδή γεύση ανώτερη των συμβατικών προϊόντων και στην προστασία του περιβάλλοντος". Για τον Ketty Six, γεωπόνο και συνυπογράφοντα τη Λευκή Βίβλο, "αυτή η τάση επιβεβαιώνεται. Βραχυπρόθεσμα, υπάρχει μικρή πίεση ώστε να ικανοποιηθεί η ζήτηση των καταναλωτών για βιολογικά προϊόντα. Αλλά ο βιολογικός τομέας παραμένει αρκετά ασταθής και σε κίνδυνο. Όλοι αναμένουμε ότι θα υπάρξει ένα σκάνδαλο και συνειδητοποιούμε ότι το βιολογικό δεν σημαίνει πολλά, ανάλογα με τη χώρα προέλευσης, και ότι βιολογικό δεν σημαίνει κατ 'ανάγκη φιλικό προς το περιβάλλον, ούτε βέβαια το κρασί χωρίς θειώδη άλατα".
"Το bio μιλάει στους καταναλωτές ... αλλά παραμένει εύθραυστο και θα εμφανιστεί σίγουρα μια νέα ετικέτα ή ίσως αρκετές ετικέτες που θα συνυπάρχουν. Εν πάσει περιπτώσει, τα κρασιά χωρίς θειώδη άλατα, χωρίς φυτοφάρμακα, όλες αυτές οι κατηγορίες, θα είναι συγκεντρωμένες κάτω από διαφορετικές ετικέτες - θα προχωρήσουν. Όλα αυτά τα κρασιά δε θα ονομάζονται βιολογικά. Θα υπάρχει σίγουρη η συνύπαρξή τους. Αυτοί που θα πλασάρουν τις νέες ετικέτες και θα κερδίσουν το στοίχημα είναι εκείνοι που θα παρουσιάσουν ετικέτες οι οποίες θα γίνουν εύκολα κατανοητές στον καταναλωτή".

Πίσω από αυτά τα ζητήματα των μηνυμάτων προς τους καταναλωτές και τη διατήρηση των υποσχέσεων υπάρχουν και άλλα θέματα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων των προμηθειών και της μετατροπής γεωργικών εκτάσεων. Οι προμήθειες και η μετατροπή της γεωργικής γης προϋποθέτουν επενδύσεις και παρόλο που υπάρχουν επιδοτήσεις, πρέπει να υπάρξει εγρήγορση. Χρειάζεται χρόνος και δεν υπάρχει απαραίτητα η ικανότητα να εκτιμηθούν οι επιδράσεις των τιμών, ή της εξάλειψης των παρασιτοκτόνων αυτή τη στιγμή.
Ανεξάρτητα από το ποια ετικέτα επιτυγχάνει το σκοπό της και ανεξάρτητα από τον τρόπο παραγωγής οίνων χωρίς φυτοφάρμακα, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι κινούμαστε προς αυτήν την κατεύθυνση. Τα τμήματα που είναι αφιερωμένα σε προϊόντα που περιέχουν "μηδενικά υπολείμματα φυτοφαρμάκων" και ανθίζουν στα σημεία πώλησης λιανικής είναι εκεί για να δείξουν το δρόμο και στο κρασί. "Υπάρχει ομοφωνία στο γεγονός ότι πρέπει να ακολουθήσουμε μια κατεύθυνση χωρίς φυτοφάρμακα. Οι ειδικοί δεν γνωρίζουν ακόμη με ποια μορφή ή με ποια ετικέτα, αλλά γι 'αυτούς είναι απαραίτητο να ακολουθήσουμε αυτή την κατεύθυνση".